ARTISTIEK LEIDER Gary Blufpand ZAKELIJK LEIDER Carlo van Munster PRODUCTIE  Jolijn de Nooy Maartje Rietsema Iman Sanichar Charlotte Sickler MARKETING Maarten Hilgeman Ruben de Roos Rosemarijn van Hoof EDUCATIE Marly van de Berg Maritza Rietdijk SIta van Sante TECHNIEK Bram Anneveldt Tom Brinkkemper AUDIO-VISUEEL Ruben de Roos GRAFISCH ONWERP Rosemarijn van Hoof REGISSEURS Gary Blufpand SIta van Sante DRAMATURGIE Daniëlle Ludwig ENSEMBLE Ben Koopman Claudia Lucassen Dasha van der Reijden David Fakkel Dési Ducrot Eva Groenendijk Ika Berman Lindsey Smits Menno Sedee Milou Robben Noortje Rodenhuis Rebecca Trouwee Refel Mahmoud Rick Everts Ruben de Roos Thom Gall

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Vimeo - White Circle
 

TEKST GARY BLUFPAND NAAR AUGUST STRINDBERGS FRÖKEN JULIE

REGIE GARY BLUFPAND

 

SPEL THOM GALL, EVA GROENENDIJK, LINDSEY SMITS

 

TECHNIEK BRAM GIEBELS

VIDEO JUSTUS HAMANN

            & RUBEN DE ROOS

DRAMATURGIE DANIËLLE LUDWIG PRODUCTIE IMAN SANICHAR

Midzomernacht. De schatrijke graaf is van huis en het personeel bezet het landgoed om feest te vieren. De 18-jarige Julie, dochter van de graaf -en enig erfgenaam van zijn miljardenfortuin, blijft thuis. Ze laat een documentaire over zichzelf filmen. Zodat iedereen  kan zien hoe ze zich een nacht onder het ‘gewone volk’ begeeft. Zodat iedereen kan zien dat ze heus niet verwend, verveeld en oppervlakkig is. Dat ze geen labiel puberend rijkeluisdochtertje meer is, maar een volwassen, zelfstandige vrouw die heel goed haar eigen keuzes kan maken.  Althans, dat zegt zij.

 

Julie heeft het met haar documentaire vooral gemunt op de verleidelijke Jean, haar vaders knecht in de huishouding. Jean veracht de rijkere klasse en het feit dat zo’n kleine groep mensen de hele wereld bezit. Hij is het zat om iemands bezit te moeten zijn. Dus gebruikt hij zijn aantrekkingskracht om voor de camera bezit te nemen van Julie. Als statement. Als protestactie tegen sociale en economische ongelijkheid. Als eenmansrevolutie tegen de scheve verdeling van bezit en macht in de wereld.  Althans, dat zegt hij. 

 

Voor Occupy Julie bewerkte BAM! August Strindberg’s Fröken Julie uit 1888 tot een broeierige psychologische thriller, die het tweede deel vormt van BAM!’s  Trilogie van Valse Idealen.